söndag 5 juni 2011

V18plus1

Är nu i vecka 18, plus en dag ;)
Kommer som vanligt en dag sent med veckouppdateringen, men denna gång var det ofrivilligt. Gick inte att lägga in blogginläggen, fast så är jag helt dum vad gäller datorer. Hade ett tag bara lust att kast datorn i golvet, så mycket bättre allt skulle bli av det... hmmm! Men det var nära.

Vecka 18

Kroppen: Vid den här tiden gör man den första ultraljudsundersökningen. Ofta är det först nu som du på riktigt kan ta till dig att ett barn faktiskt är på väg. Ultraljud görs för att bättre veta när barnet kommer att födas. Barnmorskan visar hjärnhalvorna, magsäcken och det lilla hjärtat som slår snabba slag. Huvudet och lårets storlek mäts, med hjälp av dessa mätningar kan man på ett mer exakt sätt beräkna födelsedatumet. Man tittar även på läget på moderkakan.
Du vet nu, så exakt som man kan komma, när du är beräknad att föda. Det blir ändå bara en riktpunkt, du kan föda inom tre veckor före och två veckor efter detta datum utan att det räknas som onormalt. I regel är detta en period när du mår bra och trivs med din graviditet.



Fostret: Huvudet är cirka fyra centimeter i diameter, medan fötterna är cirka två centimeter långa. Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället. Fostervattnet är naturligt sött och kroppen ser till att det innehåller rätt mängd av aminosyra, fettsyra, mjölksyra, citronsyra, salt, glukos, fruktos och sist men inte minst proteiner


Ja ultaljudsundersökning ska vi göra på tisdag klockan tre, hihi känns superspännande. Och vi hade tur att få en tid på eftermiddan, slapp jag ta ledig från jobbet jag har ettdag på tisdag. Ser verkligen framemot att åka dit.

Igår var vi till Svall, men hittade såklart inga kläder. Ska gö ett nytt försök på lördag, hmm vart fara då? Ska även kika en snabbsväng i Sollefteå på tis efter Ultraljudet. Liiiite panik över vad jag ska ha på mig till bröllopet. Men det ordnar sig nog. Jag tycker inte om att prova kläder, det värsta jag vet. Man skulle haft en personal shopper som visste vad man passar i & färgval osv... Hann in på Biltema, sambon skulle ha en massa kraffs, haha. Sen en snabbis på Ikea för att köpa det där tvättskåpet jag skrivit om i tidigare inlägg, så det blev ett sånt & även en expedit hylla med lite tillbehör & så nya handdukar. Sen styrde vi kosan hemöver. Efter vi stuvat ur bilen & så var klockan lite över sex, & vi var svintrötta. Gick & la oss en sväng, hihi, skönt var det. Klev upp strax före åtta. Mackan skruvade ihop tvättskåpet & jag gjorde iordning lite kvällsfika iform av varma mackor. Mackan gick över till grannen en sväng på en grogg medans grannkäringa kom hit n sväng & satt & surrade. Gick & la mig vid elva, trött! Sååå skönt att lägga sig. mackan kom hem vid efter ett nån gång, men då sov jag.
Planen för dan var att åka till Sollefteå på marknaden, inte egentligen för att köpa nåt utan för att Figo skulle få lite träning. Han tycker inte om när det blir mycket folk & så. Brukar ta en sväng dit så han får miljöträning. Men tog istället en lååååång sovmorron, tvingade mig själv att somna om x-antal gånger. Sov till elva & det var så nice! Tvingade upp sambon vid tolv. Frulle ute i solen och så har vi fixat ute. Mackan har klippt gräset & gått med röjsågen. Jag gick med avbitartången & krattan. Har påbörjat att röja upp i vår skogsbacke. Blir fint då det blir krattat, få bort alla småkvistar & sågspån efter att dom kapat ner storträden.
Grillade idag oxå. Var tänkt att vi skulle grilla med grannarna men dom var väl bakis för såna upptåg idag, haha. Skänt man slipper sånt nu. Får ta igen lite drickande nästa sommar. Satsar på att gå på Stadsfesten nästa sommar.
Har röjjt inne oxå, städskrubben har fått sig en genomgång & så har jag börjat måla om två pallar som ska stå i klädrummet. Så idag har varit en rätt effektiv dag. Sett Big Brother finalen oxå & för en gångs skull vann rätt person, SIMON! Helt klart rätt vinnare, men sitt lugna Norrlandshumör, en skön kille. Fast trist när en serie man följt i flera månader tar slut. Men nu är det sommar & man kommer inte se på tv på samma vis. Finns ju så mycket annat att göra.
Känner att jag har jättemycket energi nu, så jäkla skönt med ledigt i tre dar. Så då kunde man unna sig en jättesovmorron idag. Å ändå ha morgondagen kvar att fixa. Skulle kunna fortsätta med projekt måla pallar men ska lägga mig & läsa istället. Får fortsätta med pallarna imorrn & kratta lite mer. Ska även få till ett besök i Kfors hos Jonas & Thess & barnen. Trevligt! Länge sen vi var dit nu. Så hoppas på finväder även imorrn.

Kram & natti natti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar