onsdag 2 december 2009

Snorigt igen

Asså den här hösten/vintern har tagit knäcken på det lilla immunförsvar jag har. Sen jag var liten har jag alltid haft lätt att åka dit på de fleste sjukdomar. Men nu är jag förkyld IGEN!!!! Hann vara frisk typ två veckor & nu e jag som sagt förkyld igen. Inte samma sorts förkylningar varje gång. Nu e jag supertäppt & öga rinner... Har varit på dagis nu på samma avdelning i tre dar. Och barnen hostar, nyser & snorar... Så nu har jag dratt på mig nåt igen då som barnen haft...än Jaja hoppas jag kan jobba imorrn. Och sen på fredag körde det ihop sig, hoppas det löser sig. Hade precis tackat ja till ännu ett pass på dagis, å eftersom jag hade kortpasset på min avdelning idag så är man inne när barnen & dom andra fröknarna är ute. Dukar & bäddar till barnen & sånt. Så då tänkte jag passa på att gå in på datorn & avboka min tillgänglighet för fredag. Men vad händer? Får mess om bokning för en av hemtjänsterna... Ringer dit för att kolla om dom kunde avboka mig men har inte fått nå´t svar än. Måste in å höra imorrn. Känns bättre att va på dagis där jag liks fått mina baciller från... Än att gå runt & smitta gamlingarna. Jobbigt det här med att vara vikarie ibland & tillgänglighet.

Vet att jag skriver mycker jobb här i min blogg men det är jue sånt som tar upp mycket av mitt liv just nu. Det & förkylningar... ;)

Har iaf ikväll suttit & skrivit ner en bak & matlagningslista inför julen. Så det som ska bakas är: lussekatter, saffransskorpor, saffranssnitt, rullrån, havrekex, pappas fudge & så marängfudge. Sen blir det att lägga in några olika sorters sill: skärgårdssill, glöggsill, inlagdsill & tomatsill & så ska jag gö rullströmming.

Känner alltid innan jul sån spänning & förväntan. Äääälskar julen & har massor av förberedelser & sånt för mig. Älskar traditioner. Men i vår familj har vi ingen jultradition. Har aldrig varit nå´t sånt hos oss. Jo typ klä granen när vi var små... Men skulle varit roligt att ha nå´t sånt nu oxå med familjen i vuxen ålder. Så när julafton väl kommer blir det ja inte ett bakslag men jag tycker det är skitjobbigt. Att bara ha hattat mellan jämnt gör att julfriden & julkänslan aldrig infunnit sig. Så jag hoppas att vi i framtiden får egna barn för då ska jag ha massor av jultraditioner. Käka julgröt med familjen, klä granen, ja massor av fina traditioner som jag hoppas isåfall barnet/barnen fortsätter med i vuxen ålder. Så mina traditioner som jag har runt jul är endast mina egna som jag pysslar på med hemma här i mitt eget hem. Därför jag vill ha massa myyys med tomtar & massa sånt hemma. För hemma känner jag lite julfrid som jag aldrig gjort annars. Hattar man runt som jag alltid gjort både under uppväxt & vuxen ålder har jag aldrig känns mig hemma nån stans under jul. Känns som man kommit in å stört andras firande. För dom har redan sina traditioner under julen eller sitt dom liksom gör. Så min önskan är att få egna barn & att få bygga upp den barndomsjular som jag hade önskat mig. Utan bråk, dåligt samvete & känslan av att inte höra hemma nån stans. Särskilt utan det dåliga samvetet. Det kommer alltid fram så här framåt jul, men så verkar det va för många. Nu känner jag inte dåliga samvetetså men det är det "gamla" som ligger kvar inom en. Därför har jag många gånger bara velat fly & skita i allt. Men samtidigt så ÄLSKAR jag ändå julen! Mackan & jag har en liten tradition att vi köper ett nytt pusel & så sitter vi på julkvällarna & bygger pussel. Dricker glögg till det, äter lite julgodis (som vi gjort själva) & poppar julmusik. Såååå mysigt. Skulle inte kunna fara utomlands under julen för just under jul är mitt hem min borg, min klippa, mitt ställe att krypa in på. Så mina jular ska firas hemma. Får vi barn nån gång får kommer den som vill fira med oss att få komma hem till oss. Får då ska jag som sagt ha mina jultraditioner som jag längtat efter. Inte nå stora liksom men bara kunna mysa & ha en lugn & skön jul med familjen. Får se om den besannas nån gång :)

En liten tradition iaf innan jul har jag & Eva haft. Då har vi farit & julhandlat bara vi två & sen käkat gott. Så det är guld värt för en som älskar traditioner :) Får se om det går att få till även iår. Men e ganska mycket jobb inbokat före jul. Känns på nå´t vis som att jul kommer fort iår... haha

Lördag är jag ledig, min enda lediga dag denna vecka & tänkte pynta lite mer här hemma då. Julgardinerna ska få komma opp i tvrummet & sen till veckan tänkte jag fortsätta men då ska alla tomtar & sånt fram :) Julen kommer tidigt iår på Fågelvägen 2F :)hihi Verkar bli en massa jobb framåt jul oxå så lika bra att vara ute i god tid med tomtandet så man hinner njuta, eftersom som sagt jag njuter av det julfina hemma :)

Ska ta med datorn i sängen nu & se en film, förhoppningsvis somnar jag... ;) Om jag inte snorar för mycket! Jäkla förkylningar.... Nån gång måste man jue bli immun, lr?????

Kram & natti natti

1 kommentar:

  1. Förstår precis vad du menar med egna traditioner och allt därikring julen - sånt är superviktigt! Ditt/dina framtida barn kommer att få det bra det/dom - jag hör ju det! :D Kram <3

    SvaraRadera