onsdag 19 augusti 2009

Fingervantar?

Fattar inte vart min svacka kommer ifrån. Men brukar gå över på nån dag, bara få grubbla ifrån sig. Beror nog oxå på att hösten närmar sig, blir kallare & mörkare ute. Huga vad kallt det var imorse när jag cyklade med Figo innan jobbet. Imorrn blir det fingervantar minsann! Redan så frusen på morron & extra nu när det är så kallt. Fingervantar i augusti? -Jomenvisst! Hatar att vara kall, då är det bättre att klä sig. Skitsamma om man får klä av sig under dan, men morronen e värsta tiden att frysa på. Tror det snart börjar va dax för vintertäcket oxå... haha låter som jag har värsta vintern redan... Får härda ut ett tag till med täcket, men vantar på... :)


Känns drygt men samtidigt befriande att ha en massa mörka tankar. Befriande när man väl tänkt & grubblat klart och sen kommit fram till nå´t. Ofta ligger dom i bakhuvudet & gror för att sen komma upp till ytan. Vilket det nu blivit. Så får ta & grubbla lite till & sen får det va bra. Känner att jag nog behöver lite ledigt sen i höst. Ev ska jag & Mackan & ett annat par fara till fjälls & fiska i oktober. Lite sent kanske men gick inte att fara tidigare för då ska fisken leka (hihi) & då är det fiskeförbud en månad. Så får se hur vädret är då, men skulle va skönt att fara iväg lite hemifrån oxå. Och bara vara ledig. Iofs var jag ledig en veckan i vintras oxå, då for vi oxå till fjälls men då själv. Blir det av så blir vi iaf fyra & två hundar. Kattvakt har min lillasyster redan erbjudit sig att vara. Eller det lär såhär -" Ska ni inte fara bort snart så jag kan få vara kattvakt igen...!" Jovisst sa jag, vi har ev en resa inplanerad, vilket jag fick ett jublande svar på... Så kattvakt är inget problem iaf.
Problemet e då hur jag ska släppa mina tankar... Blir så less på mig själv då jag inte vet vad jag vill med mitt liv. Orkar inte plugga. Har inget läshuvud, tydligt d när jag inget kan slutföra. Men mycker beror på att jag ställer så höga krav på mig själv & då sätter jag ribban för högt & får prestationsångest. Samma sak vad gäller när jag hamnar i stora grupper med människor som jag inte känner. Då känner jag panik för att inte jag törs prata typ & då blir det bara värre. Prata Vera tänker jag, SÄG NÅ`T! Och då rullar paniken in & jag får inte fram nå´t. Sitter i mycket sen jag var mindre, kändes som vad jag än sa var det inte bra. Eller så var det bara fel, eller det var fel som jag tyckte eller gjorde. Försökte vara alla till lags vilket inte alls fungerade & gick ständigt omkring med dåligt samvete. Och det sitter lite kvar än. Så mycket därför jag inte klarar av att gå i en stor klass. För att jag inte vet vad som komma skall. har ett behov av att veta. Vet jag inte får jag liksom panik. Vet jag vad som kommer eller hur jag ska förklara då kan jag slappna av & bara vara mig själv. Hmm svammel & svårt att få fram i ord vad jag menar. Men det är för mig jag skriver det här så egentligen ingen som behöver förstå. E bara ord som jag måste få ut för att må bättre. Dåligt samvete är nå´t jag alltid bär med mig. Oj nu har jag inte ringt till den, hört av mig till den, oj rabatten behöver fixas, målas & grejjas & städas här hemma, Figo behöver kanske mer stimulans, jag behöver motionera, mysa mer med min älskling... Ja jag har ständigt dåligt samvete för att jag ligger efter med saker eller inte hinner få saker gjorda, inte sunt! Och när det blir för mycket stänger jag av & skiter i allt! Då är det skönt att bara lägga sig framför teven & koppla bort omvärlden en stund. Alla måsten gör att paniken kommer smygandes. Men som sagt brukar lägga sig, & sen närma sig framåt jul igen. Inte för att själva julen e jobbig, älskar allt med bak, sillinläggningar & sånt, och framförallt pynta!!! Men då kommer det dåliga samvetet & stressen sen min barndoms jular & allt känns bara hur jobbigt som helst. Stress hit & dit trots att jag de senaste jularna sagt att jag är BARA på ett ställe. Har alltid varit så att jag flackat runt till alla för att träffas. Men nu var det inte julen det gällde.
Jobbat slut på sommarschemat & nu blir det oron att få ihop timmar. Och då är det svårt att tacka nej till jobb även om det blir mycket vissa veckor för man vet alrdit hur nästkommande vecka ser ut eller den efter det eller nästa månad... Jäjä ska sussa iaf så jag orkar upp halvsex imorrn.

Natti natti

1 kommentar:

  1. Jag vet ju inte hur ditt dåliga samvete känns, men det man själv upplever och det man hör från så många andra är ju just dåligt samvete och ångest över allt man borde och måste göra men som man inte hinner eller orkar av olika anledningar. Vi lever i en stressig tid med många krav från många håll och man måste träna på att säga nej, se till sina egna behov och inte lägga för stort fokus på alla måsten här livet. Men det är inte så lätt, jag har då inte lärt mig det i alla fall.

    Låter superhärligt med en vecka i fjällen i oktober, tänk så vackert det kommer vara där då!

    SvaraRadera