lördag 14 maj 2011

v 15

Just ja! Lördag betyder också ny graviditetsvecka, alltså så är vi nu i vecka 15.

Mamman:
Nu kan för det mesta även omgivningen se att du är gravid åtminstone när du är avklädd. Ditt hjärta ökar sin verksamhet för att kunna förse fostret med syre. Ditt förstorade hjärta pumpar ungefär 20 % mer blod än före graviditeten. Denna mängd kommer att öka så i slutet av graviditeten så har denna siffra ökat till mellan 30-50 %.
Om kläderna börjar bli trånga så försök inte att klämma dig i dem. Dags att börja köpa hem mammakläder eller att använda din mans kläder kanske. Om du är sugen på smör, choklad eller grädde så är det fostret som samlar på sig kalcium.
En del kvinnor kan känna sig omotiverat svartsjuka runt den här tiden och ha mardrömmar och känna sig osäkra i största allmänhet. Det är naturens sätt att se till att du tar dig tid och tänker igenom din situation och ordnar ett bra hem till ditt barn.

Barnet:
Fostret kan nu ha utvecklat en vana att suga på tummen. Huden är väldigt tunn och man kan med enkelhet se blodet forsa under skinnet. Barnet väger ungefär 50 gram och har fördubblat sin vikt på en vecka. Längden är ca 10 cm och fostret är nu ungefär lika stort som ett äpple.
Håret har eventuellt börjat växa. Fostret kan rynka pannan. Ögonen är slutna och kommer inte öppnas förrän i sjunde månaden. Både huvudhår och ögonbryn blir allt grövre hos barnet. Om barnet har anlag för mörkt hår börjar redan pigmentcellerna i hårsäckarna att producera svart pigment.


Det som jag har börjat känna av är suget efter mjölk, och att kläderna börja bli trånga, & magen har fått en rundning liksom nertill. Men ingen svartsjuka har jag kännt av, haha. Många säger att dom blir så upp & ner i humöret, och det har jag inte kännt av ÄN iaf. Får se om det dyker upp senare i graviditeten. Men jag drömmer mycket, har jag gjort ända sen vi upptäckte att jag var gravid. Ja eller det började egentligen veckan före. Brösten är ömma & har varit så sen typ v 4, upptäckte ju graviditeten i v 5. Men från veckan före hade jag massor av drömmar & så ömma bröst. Får gå upp en gång varje natt för att kissa. Magen liksom spänner lite & jag har svårt att sova på magen som jag är van att göra, får ligga lite mer på sidan, eller ha täcke eller kudde under. Ska bli spännande att se hur det blir i fortsättningen, men inga cravings efter nåthar jag. Snarare massa saker jag INTE är sugen på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar