måndag 9 maj 2011

Måndag

Dagen spenderades i Härnösand igår. Planerade lite inför mormors begravning, & pratade en massa. Kom inte hem förrs sextiden, helt slut var jag. Psykiskt & fysiskt slut. Dels sovit dåligt när jag var hemma & sjuk, sen gick mormor bort så veckans sömn har inte varit den bästa heller. Somnade iaf tidigt igårkväll, före tio, & det är tidigt för fröken Veronica... Förutom under första veckorna i graviditeten då tröttheten var enorm, men den tröttheten har tackolov gått över. Vaknade halvtvå inatt, var upp på toa & sen kunde jag inte somna om. Så läste nån timma innnan jag kunde somna igen. Så var ju trött som vanligt då nuförtiden då väckarn ringde halvsex. Jobbade till ett idag, sen så tog jag & Mallan en långprom med hundarna uppe på berget. Ja lång & lång men jobbig! Gick Antons stig & det är en hel del uppför. Känner att jag har inte rört mig på länge nu så har dåligt flås, & bihålorna gör sig påminda än. Kändes som huvudet skulle sprängas ett tag men skönt att ha kommit igång att promma. Får ta längre turer med Figo nu på kvällarna. Nu när orken kommit tillbaka.
Såg fd svägerskan på prom med sin nyköpta lilla hund, en chihuahua, så hon & lillkillen joinade mig & Mallan en stund. Men den lille voffen, Aarooz var allt lite tveksam till Figo & Jolly. Satt hellre brevid mig & kikade på dom stora hundarna.Haha nu upplever man liksom Jolly stor, tyckte hon var liten förut. Lillhunden vägde bara 2.9 kilo, hihi våra katter väger mer. Zakriz vägde 4.1 då vi var in & kastrerade honom. Så han var minsann inte stor hunden, söt men inget för mig. Vill ha en liten större voff jag, & tur då att jag har Figo.
Förrsten uppe på berget så stötte vi på lillasyster & tre vänner till henne, haha trodde aldrig jag skulle uppleva den dagen då man stöter på henne på en skogsstig, är jue inte den som brukar vara ute & gå hon. hihi.

Gravidfakta v14: :)Du bör känna dig mindre trött än i inledningen av graviditeten för nu har du kommit till graviditetens andra tredjedel, och många av besvären från första tiden försvinner. Det är mycket möjligt att du börjar må fantastiskt bra. Äntligen ser du gravid ut.

Eftersom hormonet progesteron ökat starkt den sista tiden kan du nu få trög mage. Progesteron får musklerna att slappna av. Trycket från den växande livmodern påverkar även den tarmen och hämmar dess arbetstakt. En enkel lösning på detta kan vara att dricka extra mycket vatten och äta fiberrik kost. En mörk strimma kan synas mitt på magen, den kommer förmodligen att blekna efter att barnet är fött. Bröstvårtorna och vårtgårdarna börjar också mörkna. Livmodern är stor som en grapefrukt.

Ditt barn är nu 12 veckor gammalt och 80-93mm långt från huvud till stjärt. Vikten är nästan 25g. Fostret växer nu mycket snabbt och de inre organen mognar. Barnet rör sig mindre ryckigt och kan böja och vrida på handlederna, händer, fingrar, ben, knän och tår.

Nervsystemet har börjat fungera. Ögonlock och naglar fortsätter att utvecklas. Ögonbryn börjar framträda på barnet och det börjar växa hår på huvudet. Nu går det att höra barnets hjärta med ett ultraljudsinstrument. Barnet dricker av fostervätskan och kan kissa. Nu får det all sin näring från moderkakan, som även producerar viktiga hormoner.

Barnet tränar in- och utandning som en förberedelse för livet utanför livmodern. Men den använder inte sina lungor i sin vattenfyllda värld, eftersom barnet får syre direkt från dig via navelsträngen och moderkakan.






Nu ska jag se en unge i minuten sen är det sängen :)
natti natti

2 kommentarer:

  1. Hej Vera!!
    Jag är inne och läser din blogg ibland och tycker nu att det är vansinnigt spännande med bebisen ;o) STOR kram från oss i Böja//Maria

    SvaraRadera